14 października 2015

#23 Oscarowy Tag Książkowy

Za nominację do tagu serdecznie dziękuję Alkowi z bloga Alek Czyta. To trochę tak, jakbym była nominowana do Oscarów. *.*


Nagroda Akademii Filmowej, czyli Oscar dla najlepszej (póki co) książki wydanej w 2015 roku
 Nie chciałabym spoilerować, bo recenzja tej książki jeszcze przed Wami (i przede mną też), więc ograniczę się do paru, dość ogólnikowych słów. „Plaga samobójców” to przede wszystkim świetny pomysł, baaardzo dobra dystopia, przyjemny w odbiorze styl, dobrze skrojone postacie i dużo emocji. Niektórzy mogliby pomyśleć, że to kolejna niewymagająca książka dla młodzieży, ale tak nie jest. Mam alergię na młodzieżówki, ale „Plagą...” się totalnie zachwyciłam.





Oscar dla najlepszego aktora pierwszoplanowego, czyli Twój ulubiony główny bohater
 i od razu włączam w to drugą kategorię
Oscar dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej, czyli Twoja ulubiona główna bohaterka
Duet Blomkvist&Salander jest dla mnie idealny. Mikael jest świetnym dziennikarzem działającym w imię dobra, Lisbeth jest silną, wyróżniającą się kobietą. Oboje są diabelnie inteligentni, a w parze wypadają jeszcze lepiej.





Oscar dla najlepszego aktora drugoplanowego, czyli Twój ulubiony drugoplanowy bohater 

Bardzo lubiłam Fermina Romero de Torres (do tego stopnia, że pamiętam jego pełne imię i nazwisko, a łatwe nie jest :P). Był zabawnym, a przy tym ciekawym człowiekiem z interesującą przeszłością.
Oscar dla najlepszej aktorki drugoplanowej, czyli Twoja ulubiona drugoplanowa bohaterka
Tutaj nie przychodzi mi nikt do głowy. Rzadko w ogóle przywiązuję się do bohaterów, a co dopiero do tych mniej ważnych... ;)

Oscar dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, czyli książka, na której przetłumaczenie czekasz z niecierpliwością
Ooo, na pewno nie mogę się doczekać wydania drugiej części „Programu”, czyli kontynuacji wyżej wspomnianej „Plagi...”. Ma nosić tytuł „Kuracja samobójców”. Moim zdaniem brzmi trochę dziwnie, ale zobaczymy, jaka będzie książka. Mam nadzieję, że się nie zawiodę, ale przede wszystkim, że nie będę musiała długo czekać.

Oscar za najlepszy pełnometrażowy film animowany, czyli Twoja ulubiona powieść dla dzieci
Mam sporo ulubionych książek z dzieciństwa, ale ta mnie chyba jako pierwsza wzruszyła. Historię Lampo czytałam pewnie w 2-3 klasie podstawówki, ale do tej pory mam do niej sentyment.
Oscar za najlepszy krótkometrażowy film animowany, czyli Twój ulubiony zbiór bajek dla dzieci
Miałam kiedyś ogromną, grubą książkę z baśniami Hansa Christiana Andersena, które uwielbiałam czytać lub słuchać, jak ktoś mi je czyta. Nie pamiętam już, jaką lubiłam najbardziej. :P
Oscar za najlepszy montaż, czyli najlepiej wydana (pod względem graficznym) książka
Jedyna książka, jaką kupiłam ze względu na okładkę. W internecie nie wygląda tak spektakularnie, ale w rzeczywistości sprawia wrażenie bardzo starej. Okładka jest szorstka i wygląda jak poprzecierana, jakby już wiele przeszła. Poza tym to oko przyciąga wzrok. Ogółem ma bardzo fajny klimat.
Oscar za najlepszą muzykę filmową, czyli książka z muzyką w tle
Główny bohater tej książki namiętnie słucha Liszta, a konkretnie „Lat pielgrzymstwa”. Miałam przesłuchać tej kompozycji, obiecywałam to sobie podczas czytania, i zgadnijcie... Tak, nie zrobiłam tego do tej pory. Ale ta książka kojarzy mi się między innymi właśnie z tym. W ogóle zdaje się, że Murakami lubi muzykę klasyczną (podobno Japończycy ogólnie bardzo ją sobie cenią).
Oscar za najlepsze kostiumy, czyli najlepsza powieść historyczna 
A już myślałam, że zabraknie kategorii dla tej książki! Przecież ona zawsze musi się u mnie pojawić. „Paryż” jest fantastyczny. Powiedziałam już o nim wszystko. Świetna powieść i bardzo dobra książka historyczna – to kwintesencja tego wszystkiego.
Oscar za najlepszą reżyserię, czyli Twój ulubiony autor/ulubiona autorka
Mój mistrz, guru, sensei. Uwielbiam Stephena Kinga. Marzy mi się zebranie całej kolekcji jego książek, ciągle do tego dążę.

Oscar za najlepszy scenariusz adaptowany, czyli Twoja ulubiona ekranizacja filmowa

Niestety za każdym razem, gdy oglądam ekranizację książki, mocno się zawodzę. Nie trafiłam jeszcze na taką naprawdę dobrą. Ale istnieje też szansa, że ja po prostu nie przepadam za filmami. W tajemnicy powiem Wam, że rzadko cokolwiek oglądam, nie znam się na aktorach itd. – to nie moja bajka. Po stokroć wolę książki, a jeśli już mam coś oglądać, to anime.

Oscar za najlepszy scenariusz oryginalny, czyli książka, którą chętnie zobaczysz na dużym ekranie

W związku z powyższym nic tutaj nie wymienię. Skończyłoby się i tak tym samym – rozczarowaniem. :P


Oscar za najlepsze zdjęcia, czyli książka, w której pojawiają się zdjęcia i ilustracje

Całkiem ciekawe obrazki pojawiały się w tej książce. Może nie były idealne, ale miały swój klimat, robiły wrażenie i idealnie pasowały do powieści. Choć generalnie nie przepadam za ilustracjami w książkach.
Oscary honorowe i specjalne, czyli Twoja ulubiona książka uhonorowana nagrodą literacką
Wybrać ulubioną książkę byłoby mi niezmiernie trudno, a tym bardziej jeszcze trafić w taką, która dostała jakąś nagrodę. Więc się powstrzymam. :)
Ja nikogo nie nominuję, ale zapraszam wszystkich chętnych do zabawy. :)
PS Nie było mnie tu trochę, bo mój komputer się zbuntował. Ale już jestem i pracuję nad recenzjami. :) Przy okazji: nadal zapraszam na konkurs. Baner w prawej kolumnie na samej górze. :)

5 komentarzy:

  1. Bardzo się cieszę, że odpowiedziałaś na ten Tag ;) Bardzo chcialabym przeczytać "Plage samobojcow". Z opisu wydaje sie byc dosc ciekawa ;)
    P.S. Tak , moj nick sie odmienia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwątpiłam, bo jesteś dziewczyną, a "Alek" to męska ksywka, ale okej, już lecę zmienić :P

      Usuń
  2. Super tag, z takich tagów można się dowiedzieć o wielu fajnych książkach. :)
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę w końcu sięgnąć po trylogię Millenium. Widziałam szwedzkie filmy, które bardzo mi się podobały, a szczególnie właśnie postać Lisbeth. Dlatego nie mogę się już doczekać !
    Pozdrawiam,
    http://magiel-kulturalny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Lisbeth i King zdecydowanie na to zasługują :)

    OdpowiedzUsuń