5 stycznia 2019

#162 Tydzień podsumowań (dzień 5): Rozpoczęte, kontynuowane i zakończone cykle w 2018 roku


Teoretycznie gdybym miała wybierać, wolałabym do końca życia czytać same jednotomówki, a nie same cykle. Z cyklami książkowymi mam tak (i pewnie nie jestem jedyna), że często mija dużo czasu, zanim zabieram się za kolejny tom. Mimo wszystko jednak w ciągu roku zbiera mi się ich całkiem sporo. Najwięcej jest jak zwykle zaczętych, a najmniej zakończonych, ale to przecież norma. W tym podsumowaniu pokażę Wam wszystkie serie, które rozpoczęłam, kontynuowałam bądź skończyłam w minionym roku.


Okładki pochodzą z lubimyczytac.pl.
Ilość wydanych tomów obejmuje tomy wydane w Polsce, w nawiasach podana jest ilość tomów wydanych oryginalnie, jeśli jeszcze nie są one dostępne w Polsce.


Cykl i autorzy: The Illuminae Files, Amie Kaufman, Jay Kristoff
Liczba wydanych tomów: 2 (3)
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Niebanalna forma zrobiła na mnie ogromne wrażenie i sprawiła, że przeczytałam tę niemałą i dość grubiutką książkę w dwa dni. Chętnie do niej wrócę, mam jednak lekkie obawy związane z fabułą. Już nie raz słyszałam i czytałam, że druga część jest dość wtórna i w zasadzie powtarza to, co było w pierwszej. Zobaczymy, może nie będzie aż tak źle. Planuję ją przeczytać w najbliższym czasie, pewnie w okresie sesji, bo wtedy takie odmóżdżacze czyta mi się najlepiej.

Cykl i autor: Herkules Poirot, Agatha Christie
Liczba wydanych tomów: 39
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Miałam taki zryw w tamtym roku, żeby czytać Christie po kolei, tak jak pisała swoje książki. Tym sposobem zaczęłam cykl z najbardziej znanym detektywem, jakiego wykreowała, w roli głównej, i na tym się skończyło. Głównym powodem jest to, że drugiej części z niewiadomych powodów nie ma w formie e-booka (reszta jest), a mnie jest nie po drodze z biblioteką, zaś jednej książki kupować nie będę, jeśli nie chcę zbierać całej kolekcji. Trochę mnie to więc przyblokowało, ale być może w tym roku w końcu skądś ją wyczaruję, przeczytam i dalej pójdzie już łatwiej z e-bookami. Christie to w końcu klasyka, trzeba ją znać, jeśli lubi się kryminały.

Cykl i autor: Eryk Deryło, Max Czornyj
Liczba wydanych tomów: 3
Przeczytałam: 2
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Rzadko zdarza mi się sięgać po kolejne części cykli w tak krótkim odstępie czasu, a po drugi tom wzięłam się niecałe dwa miesiące po przeczytaniu pierwszego. Grzech mnie dość nieoczekiwanie wciągnął i zaskoczył brutalnością, a Ofiara podtrzymała dobre wrażenie, więc oczywiście chcę kontynuować ten cykl. Nie wiem, czy ma być to trylogia, czy będą jeszcze dalsze części, w każdym razie na chwilę obecną czeka na mnie ostatni wydany tom. I jest zaplanowany na tę zimę.

Cykl i autor: Droga Szamana, Wasilij Machanienko
Liczba wydanych tomów: 1 (7)
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: LitMMORPG narobiło trochę szumu wśród zainteresowanych. Niektórzy nie zrozumieli, czym różni się ten podgatunek od np. paragrafówek, inni uznali, że przeniesienie konwencji gry MMORPG na papier nie ma sensu, ale znaleźli się też ludzie  tacy jak ja, którzy przyjęli ten nowy podgatunek literacki z otwartymi ramionami i po prostu dobrze się bawili przy czytaniu. Idea LitMMORPG bardzo mi się podoba i będę z nadzieją wypatrywać kolejnych części tego cyklu. Bo pierwszy tom to dopiero wstęp, a ja chcę w końcu konkretnej dawki akcji.

Cykl i autor: Fanfik, Natalia Osińska
Liczba wydanych tomów: 2
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: nie
Dlaczego: Fanfik zajął niechlubne drugie miejsce na liście najgorszych książek zeszłego roku i musiałby się wydarzyć jakiś kataklizm (nie wiem, potop albo meteoryt, który zmiótłby z powierzchni ziemi wszystkie książki oprócz egzemplarzy tego cyklu), żebym sięgnęła po tom drugi. Zupełnie odrealniona, absolutnie niemłodzieżowa, dająca fałszywy obraz podejmowanego problemu książka z maksymalnie przerysowanymi postaciami. Brr! Chcę o niej zapomnieć. Nie tknę drugiego tomu, potencjalnych kolejnych części również.

Cykl i autor: Opowieści z Narnii, C.S. Lewis
Liczba wydanych tomów: 7
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Tak, jestem tym dziwnym człowiekiem, który za dzieciaka nie czytał najbardziej popularnych cykli książkowych, a Opowieści z Narnii są jednym z nich. Potrzebowałam książki dla dzieci do wyzwania czytelniczego, przeczytałam Lwa, czarownicę i starą szafę i uznałam, że czyta się tak miło, że z chęcią sięgnę po kolejne części. Leciutkie książki na jeden czy dwa wieczory; jak będę chciała się odstresować od nauki i studiów, myślę, że drugi tom sprawdzi się świetnie.

Cykl i autor: Leon Brodzki, Marcel Woźniak
Liczba wydanych tomów: 3
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Bo jakże mogłabym nie przeczytać cyklu rozgrywającego się w moim rodzinnym mieście? Powtórkę przeczytałam w jakieś półtorej doby, wliczając w to sen, więc trzeba tu mówić raczej o pochłonięciu, a nie przeczytaniu. Ja pochłonęłam książkę, a książka pochłonęła mnie, dlatego z niecierpliwością czekam na odrobinę wolnego od lektur czasu, żeby móc zabrać się za kolejne dwa tomy. Tym razem przeczytam je jeden po drugim, bo coś czuję, że po tomie numer dwa będę natychmiast potrzebowała kolejnej dawki.

Cykl i autor: Rozgwieżdżone niebo, Lars Wilderäng
Liczba wydanych tomów: 1 (3)
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: nie
Dlaczego: To także jedna z najgorszych książek tamtego roku. Zupełnie bez polotu, nudna, nijaka, bez konkretnego celu i właściwie bez konkretnej akcji. Postapo, które nic nie wnosi do tego poadgatunku, powtarza schematy, w dodatku robi to w nudny sposób i nie proponuje nawet w ramach tych schematów ciekawej historii. Zmarnowany potencjał. Zresztą jak widać oryginalnie są 3 tomy, a w Polsce wydano tylko pierwszy. O czymś to musi świadczyć. I choćby wydawnictwo Mag zdecydowało się jednak kontynuować wydawanie tego cyklu, ja go nie ruszę.

Cykl i autor: Creekwood, Becky Albertalli
Liczba wydanych tomów: 2
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Pierwsza część tego nie tyle cyklu, co książek z tego uniwersum, może nie była cudowna (przynajmniej dla mnie, dla wielu była), natomiast czytało się to na tyle przyjemnie, szybko i wciągająco, że nie mogłabym sobie odmówić sięgnięcia po następny tom. Zwłaszcza że główną bohaterką jest tam Leah, która w Simonie... odkąd tylko się pojawiła, zwróciła moją uwagę. Mimo że występowała dość epizodycznie, to bardzo ją polubiłam, i chętnie poznam bliżej.

Cykl i autor: Garść pierników, szczypta miłości, Natalia Sońska
Liczba wydanych tomów: 3
Przeczytałam: 1
Czy chcę kontynuować: nie wiem, może
Dlaczego: Przeczytałam pierwszy tom, żeby poczuć klimat świąt, których jednak było tam właściwie niewiele. Kolejny tom nie dzieje się już w tym świątecznym czasie, nie opowiada też o głównej bohaterce tej książki, tylko o jej przyjaciółce, więc nie wiem jeszcze, czy sięgnę po następne tomy. Nie mówię ani tak, ani nie. Może kiedyś najdzie mnie ochota na coś niezobowiązującego, być może wtedy sięgnę po drugi tom tego cyklu.




Cykl i autor: Obca, Diana Gabaldon
Liczba wydanych tomów: 8
Przeczytałam: tom 2
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Z cyklem Gabaldon to jest tak, że czytać chcę bardzo (i bardzo chcę oglądać serial, a nie mogę bez czytania), ale wielkość tych tomów sprawia, że odkładam to na wieczne później. Tysiąc stron jest nieporęczne, a ja często czytam w komunikacji miejskiej czy w pociągach, trudno mi więc zabrać w podróż taką kobyłę. Potrzebuję dłuższego wolnego, a o to w roku akademickim też trudno. Więc albo za kolejny tom wezmę się w te ferie (bo Gabaldon jakoś tak zawsze czytam w zimę), albo dopiero w wakacje. Ale celuję w ferie. Oby wyszło. Wtedy w wakacje kolejny tom. Tak się oszukuję.

Cykl i autor: Saga rodziny Neshov, Anne B. Ragde
Liczba wydanych tomów: 5
Przeczytałam: tomy 2, 3 i 4
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Ta saga to absolutny zwycięzca tamtego roku w konkursie na najlepszy cykl książkowy. Wciągnęłam się niesamowicie, pokochałam wykreowanych przez Ragde bohaterów i za każdym razem z ogromną przyjemnością powracałam do nich, aby poznać ich dalsze losy. Te książki czyta się niesamowicie szybko, przyjemnie i jedynym ich mankamentem jest to, że są stanowczo za krótkie. Ale cieszę się, że autorka po prawie dekadzie od wydania tomu trzeciego teoretycznie kończącego ten cykl (wówczas trylogię) zdecydowała się na napisanie tomu czwartego. A potem piątego, co daje mi nadzieję na to, że kiedy przeczytam już Kochanków (pewnie, że wkrótce!), będę mogła wypatrywać też tomu kolejnego. Marzy mi się, żeby ta saga się rozrastała w nieskończoność...

Cykl i autor: W kręgach władzy, Remigiusz Mróz
Liczba wydanych tomów: 3
Przeczytałam: tom 2
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Ten cykl Mroza wciągnął mnie chyba najbardziej. No, ewentualnie na równi z Forstem. Przekonałam się też, że political fiction może być ciekawe i że nasze polskie podwórko dobrze się nadaje jako miejsce akcji książki z takiego gatunku. Poza tym jak to u Mroza, czyta się szybko, jest wciągająco i odmóżdżająco, akcja pędzi z kosmiczną prędkością i można się zrelaksować. Czego chcieć więcej?


Cykl i autor: Program, Suzanne Young
Liczba wydanych tomów: 2 (6)
Przeczytałam: tom 2
Czy chcę kontynuować: nie wiem, może
Dlaczego: Szczerze mówiąc, chciałam skończyć ten cykl, dopóki nie zorientowałam się, że za granicą jest już sześć tomów, a u nas tylko dwa i dwie połówki. Entuzjazm trochę opadł, mimo że całkiem podoba mi się ta seria i w ogóle pomysł na nią. Pierwszy tom był świetny, drugi już nieco gorszy, bo uderzał w schemat, jednak nadal czytałam z zaciekawieniem. Teraz już sama nie wiem, czy chcę dalej czytać ten cykl, bo jeśli w Polsce nie będzie kolejnych tomów, to trochę nie widzę sensu.

Cykl i autor: Śledztwa Rocca Schiavone, Antonio Manzini
Liczba wydanych tomów: 3 (9)
Przeczytałam: tom 3
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Zżyłam się już z tym cyklem. To są takie kryminały instant. Czyta się je błyskawicznie, są raczej kameralne, normalne, a nie przekombinowane. Od czasu do czasu idealne, by przypomnieć sobie, że kryminał to niekoniecznie popaprany detektyw i udziwniona, brutalna zbrodnia. Liczę na to, że wydawnictwo Muza nie porzuci tego cyklu, bo zaczęło z kopyta je wydawać, a potem ucichło...


Cykl i autor: Rizzoli&Isles, Tess Gerritsen
Liczba wydanych tomów: 12
Przeczytałam: tom 4
Czy chcę kontynuować: tak
Dlaczego: Gerritsen została w 2017 roku moim odkryciem roku i chyba mogę już powiedzieć, że jedną z ulubionych autorek ever. Jej thrillery wciąga się w mgnieniu oka i nawet jeśli człowiekowi wydaje się, że wszystko rozgryzł i nie ma szans, żeby autorka go zaskoczyła, na koniec i tak okazuje się, że wyciągnął błędne wnioski, chociaż prawda była na wyciągnięcie ręki. 




Cykl i autor: DIMILY, Estelle Maskame
Liczba wydanych tomów: 4
Przeczytałam: tomy 2, 3 i 4
Wrażenia: Właściwie rzutem na taśmę skończyłam tę serię w 2018 roku, ponieważ tom 4, czyli Nawet o tym nie wspominaj, był ostatnią książką, jaką przeczytałam w tamtym roku. W sumie nie jestem pewna, czy to faktycznie ostatnia część, czy może Estelle Maskame czymś nas jeszcze zaskoczy, niemniej na tę chwilę więcej tomów nie ma. Ta seria była takim moim guilty pleasure. Uważam jednak, że jest wcale niegłupia w porównaniu z masą innych młodzieżówek i warto ją przeczytać. Zwłaszcza tom trzeci bardzo pozytywnie mnie zaskoczył, ponieważ okazał się bardzo dojrzały. Czy tom czwarty był potrzebny? Gdyby go nie było, być może rozumielibyśmy Tylera bardziej intuicyjnie, a tak wszystko wyjaśnił. Mogłoby go nie być, ale fajnie, że jest. Trochę mi nawet szkoda, że zakończyłam tę serię, bo wciągnęłam się w losy Eden i Tylera niesamowicie.

Cykl i autor: Marek Bener, Robert Małecki
Liczba wydanych tomów: 3
Przeczytałam: tomy 2 i 3
Wrażenia: A przy tym cyklu to już w ogóle wielka szkoda, że to już koniec! Trylogia z Markiem Benerem jest świetnie napisana, bardzo dobrze obmyślana, niesamowicie wciągająca, no i, co dla mnie w jakimś sensie ważne, wiernie oddaje Toruń, zarówno topograficznie, jak i klimatycznie. Dzięki tej serii przekonałam się, jak fajnie jest czytać książki z akcją w mieście, które doskonale się zna. Niemniej i ci, którzy Torunia nie znają, będą się doskonale bawić, ponieważ jest to bardzo dobra seria kryminalna. Robert Małecki ma zapewnionego we mnie stałego czytelnika, kolejna jego książka czeka na półce i wkrótce też się za nią zabiorę (a kolejny tom już blisko!).

Cykl i autor: Komisarz Forst, Remigiusz Mróz
Liczba wydanych tomów: 5
Przeczytałam: tom 5
Wrażenia: Można się spierać, czy seria z Forstem działała lepiej jako trylogia, czy lepiej jako pentalogia, mnie się akurat wszystkie tomy czytało mniej więcej tak samo fajnie. Traktuję te książki trochę z przymrużeniem oka, bo wiadomo, że Mróz czasem jedzie po bandzie w iście hollywoodzkim stylu. Nie wiem dlaczego, ale tutaj mi to nie przeszkadza, wręcz przeciwnie, te wszystkie pościgi, wybuchy i zabójstwa zapewniają mi frajdę. Jak już mówiłam, Mroza czytam dla odmóżdżenia, po to, żeby pochłonąć coś na szybko, bo czasem też mam na to ochotę. A ten cykl doskonale się w takiej roli sprawdził, więc ja nie mam nic do zarzucenia. 



I tak prezentują się wszystkie serie, z którymi miałam styczność w minionym roku. Mam nadzieję, że żadnej nie pominęłam. Jest tego jak zwykle dużo, straciłam już nadzieję na to, że proporcja zaczętych do zakończonych kiedykolwiek się odwróci. ;) 
A Wy jakie serie czytaliście w 2018 roku? Która najbardziej zapadła Wam w pamięć i dlaczego? A może mi coś polecicie? :)

4 komentarze:

  1. Z serii, która zapadła mi najbardziej w 2018 roku na pewno mogę wymienić dylogię "Szóstka wron"! Świetne dwie książki, cudowna historia.
    I super, że nadrabiasz "Opowieści z Narnii"!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam i chyba nie przeczytam, raczej nie moje klimaty. :D

      Usuń
  2. Bardzo podoba mi się Twój cykl podsumowań. Naprawdę super pomysł i wykonanie :)

    OdpowiedzUsuń