22 listopada 2018

#155 Lista 100 książek BBC – ile z nich przeczytałam?


Dzisiaj coś zupełnie rozluźniającego, bo aura i koniec tygodnia chyba nie sprzyjają czytaniu długich recenzji. :) Mam dla Was coś, co na pewno widzieliście już na innych blogach, a o czym ja jeszcze nie pisałam. Czyli – lista 100 książek, które warto przeczytać według BBC. Ile z nich przeczytałam?




Na wstępie zaznaczę, że prawdziwa lista BBC troszeczkę się różni, natomiast na polskich blogach funkcjonuje ta, którą zdecydowałam się przedstawić niżej (nie wiem dlaczego, nie pytajcie). Ma ona kilka niedoskonałości, ale trudno, nie ja ją ustalałam. Prawdziwą listę BBC z 2003 roku możecie znaleźć tutaj.

I jeszcze legenda. Na zielono przeczytane, na niebiesko takie, których nie czytałam, ale planuję (lub po prostu kategorycznie nie wykluczam), a na czerwono te, których nie czytałam i raczej nie planuję czytać (chociaż wszystko przecież może się zmienić :>). A na dole mały disclaimer co do kilku pozycji i tego, jak je liczyłam.

To co? Jedziemy!

1. Duma i uprzedzenie – Jane Austen
2. Władca Pierścieni – J.R.R Tolkien
3. Jane Eyre – Charlotte Bronte
4. Seria o Harrym Potterze – J.K. Rowling
5. Zabić drozda – Harper Lee
6. Biblia
7. Wichrowe Wzgórza – Emily Bronte
8. Rok 1984 – George Orwell
9. Mroczne materie (seria) – Philip Pullman
10. Wielkie nadzieje – Charles Dickens
11. Małe kobietki – Louisa M. Alcott
12. Tessa D’Urberville – Thomas Hardy
13. Paragraf 22 – Joseph Heller
14. Dzieła zebrane Szekspira
15. Rebeka – Daphne Du Maurier
16. Hobbit – J.R.R. Tolkien
17. Ptasi śpiew – Sebastian Faulks
18. Buszujący w zbożu – J.D. Salinger
19. Żona podróżnika w czasie – Audrey Niffenegger
20. Miasteczko Middlemarch – George Eliot
21. Przeminęło z wiatrem – Margaret Mitchell
22. Wielki Gatsby – Scott Fitzgerald
23. Samotnia (lub Pustkowie) – Charles Dickens
24. Wojna i pokój – Lew Tołstoj
25. Autostopem przez Galaktykę – Douglas Adams
26. Znowu w Brideshead – Evelyn Waugh
27. Zbrodnia i kara – Fiodor Dostojewski
28. Grona gniewu – John Steinbeck
29. Alicja w Krainie Czarów – Lewis Carroll
30. O czym szumią wierzby – Kenneth Grahame
31. Anna Karenina – Lew Tołstoj
32. David Copperfield – Charles Dickens
33. Opowieści z Narnii (cały cykl) – C.S. Lewis
34. Emma - Jane Austen
35. Perswazje – Jane Austen
36. Lew, Czarownica i Stara Szafa – C.S. Lewis
37. Chłopiec z latawcem – Khaled Hosseini
38. Kapitan Corelli (lub Mandolina kapitana Corellego) – Louis De Bernieres
39. Wyznania Gejszy – Arthur Golden
40. Kubuś Puchatek – A.A. Milne
41. Folwark zwierzęcy – George Orwell
42. Kod Da Vinci – Dan Brown
43. Sto lat samotności – Gabriel Garcia Marquez
44. Modlitwa za Owena – John Irving
45. Kobieta w bieli – Wilkie Collins
46. Ania z Zielonego Wzgórza – L.M. Montgomery
47. Z dala od zgiełku – Thomas Hardy
48. Opowieść podręcznej – Margaret Atwood
49. Władca much – William Golding
50. Pokuta – Ian McEwan
51. Życie Pi – Yann Martel
52. Diuna – Frank Herbert
53. Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54. Rozważna i romantyczna – Jane Austen
55. Pretendent do ręki – Vikram Seth
56. Cień wiatru – Carlos Ruiz Zafon
57. Opowieść o dwóch miastach – Charles Dickens
58. Nowy wspaniały świat – Aldous Huxley
59. Dziwny przypadek psa nocną porą (lub Dziwny przypadek z psem nocną porą) – Mark Haddon
60. Miłość w czasach zarazy – Gabriel Garcia Marquez
61. Myszy i ludzie (lub O myszach i ludziach) – John Steinbeck
62. Lolita – Vladimir Nabokov
63. Tajemna historia – Donna Tartt
64. Nostalgia anioła – Alice Sebold
65. Hrabia Monte Christo – Alexandre Dumas
66. W drodze – Jack Kerouac
67. Juda nieznany – Thomas Hardy
68. Dziennik Bridget Jones – Helen Fielding
69. Dzieci północy – Salman Rushdie
70. Moby Dick – Herman Melville
71. Oliver Twist – Charles Dickens
72. Dracula – Bram Stoker
73. Tajemniczy ogród – Frances Hodgson Burnett
74. Zapiski z małej wyspy – Bill Bryson
75. Ulisses – James Joyce
76. Szklany kosz – Sylvia Plath
77. Jaskółki i Amazonki – Arthur Ransome
78. Germinal – Emile Zola
79. Targowisko próżności – William Makepeace Thackeray
80. Opętanie – AS Byatt
81. Opowieść wigilijna – Charles Dickens
82. Atlas chmur – David Mitchell
83. Kolor purpury – Alice Walker
84. Okruchy dnia – Kazuo Ishiguro
85. Pani Bovary – Gustave Flaubert
86. Delikatna równowaga – Rohinton Mistry
87. Pajęczyna Szarloty – E.B. White
88. Pięć osób, które spotykamy w niebie – Mitch Albom
89. Przygody Scherlocka Holmesa – Sir Arthur Conan Doyle
90. The Faraway Tree Collection – Enid Blyton
91. Jądro ciemności – Joseph Conrad
92. Mały Książę – Antoine De Saint-Exupery
93. Fabryka os – Iain Banks
94. Wodnikowe Wzgórze – Richard Adams
95. Sprzysiężenie głupców (lub Sprzysiężenie osłów) – John Kennedy Toole
96. Miasteczko jak Alice Springs – Nevil Shute
97. Trzej muszkieterowie – Alexandre Dumas
98. Hamlet – William Shakespeare
99. Charlie i fabryka czekolady – Roald Dahl
100. Nędznicy – Victor Hugo

Podsumowując:
  • 21 książek przeczytałam
  • 6 na pewno nie planuję czytać
  • a reszta, czyli 73, albo już była w planach, albo będzie, bo wielu z tych pozycji nie znam.

Disclaimer:
  • z Jane Austen mam taki problem, że czytałam dwie jej książki i kolejna ma być ostatnią szansą – będzie nią Duma i uprzedzenie i jeśli ta powieść mi się nie spodoba, to nie będę czytać innych; a akurat inne pojawiają się parę punktów niżej, dlatego jeszcze nie wykluczam
  • co do serii o Harrym Potterze – czytałam po dwa razy trzy pierwsze części i więcej nie dawałam rady, więc postanowiłam nie zaliczać tej pozycji
  • jeśli chodzi o Biblię – wiadomo, do szkoły czy na jakieś zajęcia czytało się fragmenty, ale nigdy nie przeczytałam w całości, na pewno nie planuję (chyba że się nawrócę), tak więc także nie zaliczam
  • z Mrocznych materii czytałam tylko pierwszą część, raczej nie jest to moja bajka, więc ani nie zamierzam czytać reszty, ani nie zaliczyłam tej pozycji
  • zaliczyłam dzieła zebrane Szekspira, bo uznałam, że czytałam o kilka jego dzieł więcej niż przeciętny człowiek, ale chcę tu wymienić wszystkie tytuły: Romeo i Julia, Makbet, Hamlet (który nie wiedzieć czemu pojawia się pod numerem 98), Burza, Król Lear, Miarka za miarkę
  • nie mam zielonego pojęcia, czy czytałam Alicję w Krainie Czarów i Kubusia Puchatka – jeśli tak, to nie sama; co do Alicji, chętnie bym przeczytała, ale na Kubusia Puchatka czuję się za stara, wybaczcie
  • nie wiem, dlaczego pierwsza część Opowieści z Narnii jest osobno, gdy cały cykl pojawia się w spisie kilka oczek wyżej – w moim przypadku akurat to dobrze, bo czytałam tylko pierwszą część, reszta jest w planach
  • niech wszyscy fani Ani z Zielonego Wzgórza mi wybaczą – raczej nie czuję potrzeby sięgania po książkowy pierwowzór; uwielbiam natomiast filmy, a jeszcze bardziej Netflixowy serial, i na tym poprzestanę
  • bardzo dużo tu Dickensa, którego nie wiedziałam jak zaznaczać – niedawno sięgnęłam po jego Klub Pickwicka i nie przebrnęłam, dlatego na razie nie chcę próbować zgłębiać jego twórczości, jednak całkowicie jej nie odrzucam, dlatego wszystko zaznaczałam na niebiesko.
Wielu z tych książek nawet nie znam, jak chociażby Ptasiego śpiewu, Kobiety w bieli czy Koloru purpury. Mam więc okazję do tego, żeby poznać nowe rejony literatury. Wszystkie te, o których wcześniej nie słyszałam, zaznaczałam jako te, do których być może kiedyś sięgnę. 

Jeśli chodzi o moje podejście do takich list – nie traktuję tego zbyt poważnie. Ustalenie kanonu, powiedzenie „te książki są ważne, trzeba je znać” jest moim zdaniem niemożliwe i bezcelowe, zwłaszcza że zawsze ogranicza się do jakiegoś kręgu kulturowego i ignoruje inne, na pewno równie ciekawe. Poza tym każdy powinien czytać to, co mu się podoba, na co ma ochotę, co jest w jego guście i sprawi mu przyjemność. Przynajmniej jeśli mówimy o czytaniu dla czystej rozrywki. Takie listy nie sprawdzają ani obycia, ani oczytania, po prostu chyba są, i tyle. Dla mnie funkcjonują w ramach ciekawostki i myślę, że wiele z Was podzieli moje zdanie. Ot co. :)

Dajcie znać, ile Wy naliczyliście przeczytanych książek. Będę też wdzięczna za polecenie którejś z tych pozycji, których nie czytałam ja – zachęćcie mnie jakoś do sięgnięcia po nie! :)

23 komentarze:

  1. U mnie całe 8 :D
    Ale generalnie nie sugeruję się takimi listami :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i dobrze. Czytajmy to, co chcemy. Listy są fajne dla orientacji czy może dla jakichś osobistych wyzwań, ale to tyle. :)

      Usuń
  2. Tak z 31 przeczytanych. Od listy BBC wolę spis lektur na swoje studia, bo jednak bardziej dostosowane dla Polaków i bardziej intelektualne (serio, Dan Brown razem z Dostojewskim?) ale ta też jest interesująca i może się przydać w ogarnianiu lektur istotnych dla wszechświata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dan Brown z Dostojewskim, bo to lista tworzona dzięki zwykłym czytelnikom - ludzie głosowali i setka książek z największą ilością głosów została wpisana na listę. :)
      A z tą listą na studia... nie podpisałabym się. :D Ale to ja. Ja to jestem bardziej z działu język, a nie z działu literatura (czy tez bardziej historia literatury :D).

      Usuń
  3. "Kubusia Puchatka" jednak polecam, bez względu na wiek. Kocham tę książkę i myślę, że Tobie również mogłaby się spodobać. :) Ja też czytam książki według tej listy.

    Pozdrawiam! ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mówisz? :D No nie wiem, to może przy okazji czytania jakiemuś dziecku. Jakoś sobie nie wyobrażam sobie siebie sięgającej po "Kubusia Puchatka" między kryminałem a jakąś lekturą na studia typu "Nad Niemnem", tak dla przykładu. :D

      Usuń
  4. Ja przeczytałam jakieś piętnaście z tych książek (z czego spora część tych książek to te, które określono mianem cykli, więc może nawet więcej) i również mam jeszcze sporo z tego w planach!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie taka oszukana ta lista, bo nioby 100 książek, ale w praktyce jednak więcej. Jakby liczyć pojedyncze tomy, to też bym miała ciut więcej, ale no nieważne. Ta lista jest o tyle fajna, że naprawdę sporo jest na niej książek, które aż tak popularne nie są. Można znaleźć coś ciekawego. :)

      Usuń
  5. 12 książek przeczytałam, cieszyć się z tego czy nie sama nie wiem :p na pewno jeszcze kilka tytułów przeczytam, bo już czekają na to na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  6. mnie wyszło 30. ;) ale pewnie niedługo będzie więcej, bo kilka mam już w kolejce. ;)
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to super! Co tam planujesz jeszcze przeczytać?:D

      Usuń
  7. Całe 12 pozycji jest za mną ;p Póki co czytam to co chcę. Po listę sięgnę jak już naprawdę nie będę miała co czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, chociaż mam tyle książek w kolejce, że chyba nigdy się to nie wydarzy. :D

      Usuń
    2. Mam tak samo ;p Póki co mam sama ponad 100 nieprzeczytanych książek, także ten... ;p

      Usuń
  8. Za 2 i 9 wielki SHAME - no jak możesz nie przeczytać Władcy Pierścieni! :D
    Mrocznych materii nie czytałem i czekam wciąż aż ktoś je wznowi - prawdopodobnie Mag, ale nie wiadomo kiedy...
    Planowałem wielokrotnie taki post, ale jakoś mam obawy, że wyszłoby mało książek, które przeczytałem, a nie czuję presji do części tytułów, żeby je poznać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Człowieku, a uświadczyłeś tu kiedyś jakieś fantasy? :D To niestety jeden z tych niewielu gatunków, które do mnie nie przemawiają. A „Władca Pierścieni” to już w ogóle hardcore. :D
      Takie posty to tylko taka ciekawostka, dla mnie to nie jest nic wiążącego ani świadczącego w jakikolwiek sposób o mnie jako czytelniku. :D

      Usuń
    2. Nigdy nie mów nigdy :) Z 10-12 lat temu jakby mi ktoś powiedział, że będę czytał 100 książek rocznie i pisał recenzje, to kulałbym się ze śmiechu :) A jednak czytam i piszę, więc nigdy nie wiadomo :D

      Usuń
    3. No ale to nie jest kwestia gustu akurat. :D A ja wiem, że nie czytam fantasy, zresztą filmów fantasy też nie lubię za bardzo (w wersji filmowej „Władcy Pierścieni” też nie zdzierżę :D), nie wiem, co by mi się musiało stać, żebym jednak polubiła. xD

      Usuń
  9. Jak mogłaś nie czytać przeminęło z wiatrem? Stoi i nas na półce jakby co, wszystkie części ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie czytałam, ale spokojnie, od niedawna mam przepiękne wydanie jednotomowe, na które czaiłam się od dawna (szybko nakład zniknął, ale jest już dodruk <3) - teraz wystarczy tylko znaleźć czas na taką cegłę. :D

      Usuń
  10. Ale, że Władca pierścieni na czerwonej liście? Dlaczegoż to? :)

    OdpowiedzUsuń